Melyik elektromos motor mire jó?

Ugyanúgy, mint a benzines motoroknál is vannak különböző fajta, felépítésű modellek, amik más-más célra alkalmasak, az elektromos motorkerékpárok között is rengetegféle megtalálható.

Alapvetően elmondható, hogy az elektromos motorok jelenleg városi közlekedésre, vagy elővárosi ingázásra készülnek. A kisebb teljesítményű, „B” kategóriás jogosítvánnyal is vezethető segédmotorkerékpárok is és a nagyobb teljesítményű, „A”-s jogosítványt igénylő rendszámos motorok is 80-150km hatótávval rendelkeznek, ami a fentebb említett felhasználási módhoz kifejezetten megfelelő. Nagyon ritka az, hogy egy átlagos felhasználónak ez a hatótáv ne lenne elegendő. Az akkutechnológia fejlődésével a kapacitások és a hatótávok egyre nagyobbak lesznek úgy, hogy közben az árak is mind kedvezőbbé válnak.

Érdemes megemlíteni a sportcélokra fejlesztett modelleket, amik rendkívül népszerűek és adott esetekben közlekedési célokra is alkalmasak.

Elektromos robogók

Nagyon népszerű kategória az elektromos robogóké. Ezek az eszközök nagyon praktikusak, mert adnak némi védelmet a széltől és víztől, nem ázik szét például az ember cipője esőben. A pakolhatóságuk is jó, mert tároló rekesz van az ülésük alatt (sokszor a motor elejében is), és a lábtérben egy táska is vihető, aminek felakasztásához egy kampó is be szokott lenni építve. Emellett egy hátsó doboz is felrakható rájuk, ami még jelentősen növelheti a szállítókapacitást. Vannak kisebb teljesítményű, gyengébb, könnyebb modellek, amik magánhasználatra alkalmasak.

Kisebb típus pl. LVNENG S3, S5, ZNEN e-Cruiser

Vannak erősebb, nehezebb, strapabíróbb munkagépek is. Ezek jó minőségű segédmotorkerékpár kategóriába tartozó e-robogók. Az S3 a kisebb, vékonyabb modell, ami magánhasználatra való. Az e-Cruiser és az S5 már erősebb felépítésű gépek, az S5-ből kifejezetten van futároknak készült verzió is.

Nagyobb típusok: Silence S01, S02

Ezek a barcelonai motorok az e-robogók krémje. Nagyon jó minőségű az egész gép, bizonyítottan tartós akkumulátorokkal, mindent tudó applikációval. Az S01 a polgári verzió, az S02 az ipari. A hajtáslánc és az akkupakk azonos a két modellben, de az S02 alacsonyabb üléssel, nagyobb lábtérrel, fordulékonyabb villaszöggel rendelkezik a professzionális flehasználáshoz optimalizálva.

A robogók hátránya, hogy sokszor a súlyelosztás a tengelyek között nem semleges, általában farnehezek, nem a lábunk között van a motor, hanem úgy ülünk rajta, mint egy széken. A futóművük is gyengébb szokott lenni a motorkerékpárokénál. Mindez a napi közlekedésben nem feltétlen zavaró, de aki élmény-motorozni akar, az inkább motorkerékpárral tegye.

Elektromos motorkerékpárok

Ezekből is vannak „B”-s jogsival vezethető kisebbek és nagyobb rendszámos gépek.

Kisebb, de kifejezetten élménymotor a Sur-Ron.

Igazi kultuszmotor nemzetközi szinten, rengeteg pimppel, átépítési lehetőséggel. Van utcai és sport verziója. Gyakorlatilag azonos a kettő, de vannak különbségek. Az utcain vannak tükrök, irányjelzők, féklámpa, más a fényszóró is és a kijelző is. Az utcai változat végsebessége le van korlátozva a segédmotorkerékpáros kategóriának megfelelően, de nem nagy mágia kivenni ezt a korlátozást, onnantól ugyanolyan, mint a sport.

A Firefly a régebbi, gyengébb változata, a Light Bee a fejlettebb verzió. Ugyanennek a gyártónak új típusa a Storm Bee, ami az elektromos KTM Freeride versenytársa. Meglátjuk, hogy lesz-e olyan népszerű, mint a kistestvére.

Nagyobb, rendszámos elektromos motor modellek

A Nuuk a Rieju, spanyol gyártó elektromos modellje. Megosztó formavilággal, brutális erővel és teherbírással.

Horwin CR6

Egy elegáns modell, ízlésesen ötvözi a retrót a modernnel. Nem versenymotor, de lendületes közlekedésre készült. Hamarosan érkezik a CR6 pro még nagyobb teljesítménnyel és váltóval!! Ez egyelőre ritka kuriózumot képvisel az elektromos motorkerékpárok között.

Miért jó elektromos robogóval, motorkerékpárral járni?

Erre a kérdésre több szempontból is lehet válaszolni:

  • környezetvédelem
  • gazdaságosság
  • praktikum
  • élvezet

Még rúgkapálnak a belsőégésű motorokkal dolgozó gyártók, megjelennek kisebb csúsztatásokat tartalmazó tanulmányok, amik szerint „az elektromos szennyezőbb, mint a benzines”, de ez már most sem így van, és ahogy haladunk előre az időben, egyre kevésbé lesz így. Egyik nagy érv, hogy az áramot szennyező módon állítják elő. A megújuló energiák térnyerésével ez az érv egyre kevésbé állja meg a helyét. Annak ellenére, hogy ez részben még igaz, mégis jót tesz az, hogy a szennyezés kikerül a városból. Egy kétütemű robogó például sokkal komolyabban szennyezi mérgező gázokkal a levegőt, mint egy teherautó. Ezt alapból nem gondolná az ember. Érdemes a zajszennyezésen is elgondolkodni. A városok nagyon zajosak, aminek a fő oka a közlekedés. Az elektromos járművek ezt a stresszforrást is jelentősen mérsékelni képesek.

Sur-Ron elektromos motor – https://elektrobiker.hu

Mennyiben kerül egy elektromos robogó, elektromos motor?

Ma egy kisebb elektromos robogót már meg lehet kapni egy benzines árában, vagy nem sokkal drágábban. Egy nagyobb, komolyabb elektromos motor előfordulhat, hogy akár 25%-kal is drágább lehet, mint egy hasonló kategóriás benzines. (Ennek az árkülönbségnek a megfordítására vannak sok helyen állami pénzek, támogatások. Itthon is elindult ilyesmi és bár még elég gyerekcipőben van a dolog, de az első próbálkozás már megvolt.) Az árkülönbséget az akkumulátorok drágasága okozza, ami nem tart sokáig, mert az akkumulátorok ára meredeken esik.

Az elektromos motorkerékpárok előállítása egyébként ugyanolyan egyszerű, vagy egyszerűbb, mint egy benzinmotoros társának a legyártása, ami a költségekben is egyre inkább jelentkezik.
Az elektromos motorozás, az ilyen motorok üzemeltetése, használata jelenleg tizedannyiba kerül mint a benzineseké. Azonos távolság megtételéhez szükséges benzin és áram költsége közt nyolcszoros szorzó van, az egyéb karbantartás adja a maradékot (az elektromosban nincsenek olaj és szűrőcserék, kevésbé kopnak a fékek, stb. Persze mindezek a környezetvédelem szempontjából is előnyös dolgok.

egyetlen Napelemmel is töltheted!

Ha valakinek napeleme van otthon, akkor a dolgok még kellemesebben jönnek ki.

Egy számítási példa:

Valaki minden nap robogóval jár be dolgozni Budapesten, viszonylag távoli munkahelyére. Ezért napi 50km-t tesz meg az elektromos robogójával.
Márciustól októberig használja a motorját, a négy hideg, csapadékos hónapot kihagyja.
8 hónap szorozva havi 20 munkanappal =160 munkanap, 160nap x 50km = 8000km, ami motorral egy egészen szép éves menetteljesítmény!
Egy elektromos robogó elmegy 100km-t 3-3,5kWh energiából, egy rendszámos motor pedig 5kWh-t fogyaszt. Ez azt jelenti, hogy a robogó éves áramfogyasztása 280kWh, a nagyobb motoré pedig 400kWh. Ez a robogónál 11 000,-Ft éves áramköltség, a nagyobb motornál 15 600,-Ft!

A BKV bérlet ennek a sokszorosa, és bármilyen egyéb közlekedési módhoz képest rengeteg időt is megtakaríthatunk, ami nagyon drága!
Ha ezt a távot egy kis kocsival tennénk meg, ami 7 litert eszik a városban, az 200 000,-Ft felett lenne és jóval több időbe. Ha egy benzines robogóval mennénk, akkor 100 000,-Ft körül alakulna az összeg.

Még egy érdekes megközelítés. Ha valakinek napelemes rendszere van otthon és megtermeli magának az áramot, akkor nemcsak a robogó, hanem a nagyobb elektromos motor fogyasztásának kitermeléséhez elég egyetlen 310-320W körüli napelemmel többet felszerelnie! Ennek a költsége 40-50 ezer forint, és örökre megoldott a motor töltése!

A praktikum témájában is számos előnye van az elektromos motorozásnak. Annyira egyszerű és élvezetes vezetni őket, hogy én például már két éve szinte csak ilyenekkel járok a városban. Nem büdösek, ami mindenkinek kellemes, nem lesz olyan szaga a ruhának, mint egy kétüteműn. Nem zajosak, ami a használónak is kellemes. Az a szóbeszéd alaptalan, hogy nem hallanak meg az autósok és elütnek, mert a két év alatt nem igazán fedeztem fel különbséget a berregősökhöz képest, szóval nem ütnek el. Nem kell váltogatni, állandó (és nagy!) a nyomaték, még egy gyengébb modell is legyorsulja az autósokat a lámpánál, ahol a KRESZ szerint is jogunk van a sor elejére menni. Azok az előnyök is megvannak, amik általában minden motornál.

Ingyenes parkolás, nem ragadunk bele a dugókba, kiszámítható menetidők, kevesebb stressz, több élvezet. Nem kell tankolni, este otthon az ember csak bedugja a motor töltőjét a konnektorba és másnap lehet menni.

A motorozás, elektromos robogózás önmagában is nagy élvezet. A fentebb említett előnyök mellett vannak még továbbiak is. Intenzívebben él az ember, nem éri el az a depresszió, ami a naponta dobozba zárt autósokat, vagy a tömegközlekedésen nyomorgók emberutálata. Érezni lehet a levegőt, a szelet, az illatokat, hallani lehet mindent. Persze az időjárásnak is jobban ki van téve az ember, de az nem feltétlenül rossz. Nem kell aggódni a parkolóhely keresése, vagy a parkolás lejárta miatt, megállhatunk pont ott, ahová menni akarunk. Emberek érdeklődnek a piros lámpnál, hogy milyen a járgány, amivel megyünk.

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Válaszidőnk többszörösére nőtt a megnövekedett érdeklődések száma miatt. Az ajánlatkérőket és visszahívási kérelmeket beérkezési sorrendben dolgozzuk fel. Szíves megértésüket kérjük! Köszönjük türelmüket!

Napelem kalkulátor

Számolja ki, mekkora napelemes rendszerre van szüksége, villanyszámlája kiváltásához, vagy elektromos autója tankolásához!

20+1 dolog

amit mindenképpen

tudnod kell,

mielőtt

napelemet

veszel.

TöltsD le ingyenes brossúránkat!

.