Miért jó elektromos robogóval, motorkerékpárral járni?

Erre a kérdésre több szempontból is lehet válaszolni:

  • környezetvédelem
  • gazdaságosság
  • praktikum
  • élvezet

Még rúgkapálnak a belsőégésű motorokkal dolgozó gyártók, megjelennek kisebb csúsztatásokat tartalmazó tanulmányok, amik szerint „az elektromos szennyezőbb, mint a benzines”, de ez már most sem így van, és ahogy haladunk előre az időben, egyre kevésbé lesz így. Egyik nagy érv, hogy az áramot szennyező módon állítják elő. A megújuló energiák térnyerésével ez az érv egyre kevésbé állja meg a helyét. Annak ellenére, hogy ez részben még igaz, mégis jót tesz az, hogy a szennyezés kikerül a városból. Egy kétütemű robogó például sokkal komolyabban szennyezi mérgező gázokkal a levegőt, mint egy teherautó. Ezt alapból nem gondolná az ember. Érdemes a zajszennyezésen is elgondolkodni. A városok nagyon zajosak, aminek a fő oka a közlekedés. Az elektromos járművek ezt a stresszforrást is jelentősen mérsékelni képesek.

Sur-Ron elektromos motor – https://elektrobiker.hu

Mennyiben kerül egy elektromos robogó, elektromos motor?

Ma egy kisebb elektromos robogót már meg lehet kapni egy benzines árában, vagy nem sokkal drágábban. Egy nagyobb, komolyabb elektromos motor előfordulhat, hogy akár 25%-kal is drágább lehet, mint egy hasonló kategóriás benzines. (Ennek az árkülönbségnek a megfordítására vannak sok helyen állami pénzek, támogatások. Itthon is elindult ilyesmi és bár még elég gyerekcipőben van a dolog, de az első próbálkozás már megvolt.) Az árkülönbséget az akkumulátorok drágasága okozza, ami nem tart sokáig, mert az akkumulátorok ára meredeken esik.

Az elektromos motorkerékpárok előállítása egyébként ugyanolyan egyszerű, vagy egyszerűbb, mint egy benzinmotoros társának a legyártása, ami a költségekben is egyre inkább jelentkezik.
Az elektromos motorozás, az ilyen motorok üzemeltetése, használata jelenleg tizedannyiba kerül mint a benzineseké. Azonos távolság megtételéhez szükséges benzin és áram költsége közt nyolcszoros szorzó van, az egyéb karbantartás adja a maradékot (az elektromosban nincsenek olaj és szűrőcserék, kevésbé kopnak a fékek, stb. Persze mindezek a környezetvédelem szempontjából is előnyös dolgok.

egyetlen Napelemmel is töltheted!

Ha valakinek napeleme van otthon, akkor a dolgok még kellemesebben jönnek ki.

Egy számítási példa:

Valaki minden nap robogóval jár be dolgozni Budapesten, viszonylag távoli munkahelyére. Ezért napi 50km-t tesz meg az elektromos robogójával.
Márciustól októberig használja a motorját, a négy hideg, csapadékos hónapot kihagyja.
8 hónap szorozva havi 20 munkanappal =160 munkanap, 160nap x 50km = 8000km, ami motorral egy egészen szép éves menetteljesítmény!
Egy elektromos robogó elmegy 100km-t 3-3,5kWh energiából, egy rendszámos motor pedig 5kWh-t fogyaszt. Ez azt jelenti, hogy a robogó éves áramfogyasztása 280kWh, a nagyobb motoré pedig 400kWh. Ez a robogónál 11 000,-Ft éves áramköltség, a nagyobb motornál 15 600,-Ft!

A BKV bérlet ennek a sokszorosa, és bármilyen egyéb közlekedési módhoz képest rengeteg időt is megtakaríthatunk, ami nagyon drága!
Ha ezt a távot egy kis kocsival tennénk meg, ami 7 litert eszik a városban, az 200 000,-Ft felett lenne és jóval több időbe. Ha egy benzines robogóval mennénk, akkor 100 000,-Ft körül alakulna az összeg.

Még egy érdekes megközelítés. Ha valakinek napelemes rendszere van otthon és megtermeli magának az áramot, akkor nemcsak a robogó, hanem a nagyobb elektromos motor fogyasztásának kitermeléséhez elég egyetlen 310-320W körüli napelemmel többet felszerelnie! Ennek a költsége 40-50 ezer forint, és örökre megoldott a motor töltése!

A praktikum témájában is számos előnye van az elektromos motorozásnak. Annyira egyszerű és élvezetes vezetni őket, hogy én például már két éve szinte csak ilyenekkel járok a városban. Nem büdösek, ami mindenkinek kellemes, nem lesz olyan szaga a ruhának, mint egy kétüteműn. Nem zajosak, ami a használónak is kellemes. Az a szóbeszéd alaptalan, hogy nem hallanak meg az autósok és elütnek, mert a két év alatt nem igazán fedeztem fel különbséget a berregősökhöz képest, szóval nem ütnek el. Nem kell váltogatni, állandó (és nagy!) a nyomaték, még egy gyengébb modell is legyorsulja az autósokat a lámpánál, ahol a KRESZ szerint is jogunk van a sor elejére menni. Azok az előnyök is megvannak, amik általában minden motornál.

Ingyenes parkolás, nem ragadunk bele a dugókba, kiszámítható menetidők, kevesebb stressz, több élvezet. Nem kell tankolni, este otthon az ember csak bedugja a motor töltőjét a konnektorba és másnap lehet menni.

A motorozás, elektromos robogózás önmagában is nagy élvezet. A fentebb említett előnyök mellett vannak még továbbiak is. Intenzívebben él az ember, nem éri el az a depresszió, ami a naponta dobozba zárt autósokat, vagy a tömegközlekedésen nyomorgók emberutálata. Érezni lehet a levegőt, a szelet, az illatokat, hallani lehet mindent. Persze az időjárásnak is jobban ki van téve az ember, de az nem feltétlenül rossz. Nem kell aggódni a parkolóhely keresése, vagy a parkolás lejárta miatt, megállhatunk pont ott, ahová menni akarunk. Emberek érdeklődnek a piros lámpnál, hogy milyen a járgány, amivel megyünk.

Megosztás:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

Iratkozzon fel Youtube csatornánkra!

Kapcsolódó bejegyzések

Melyik elektromos motor mire jó?

Ugyanúgy, mint a benzines motoroknál is vannak különböző fajta, felépítésű modellek, amik más-más célra alkalmasak, az elektromos motorkerékpárok között is rengetegféle megtalálható. Alapvetően elmondható, hogy

Tovább olvasom »

Napelem telepítés vélemények

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Napelem kalkulátor

Számolja ki, mekkora napelemes rendszerre van szüksége, villanyszámlája kiváltásához, vagy elektromos autója tankolásához!

20+1 dolog

amit mindenképpen

tudnod kell,

mielőtt

napelemet

veszel.

TöltsD le ingyenes brossúránkat!

hello
.